Medinet Habu. 30-01-2017

30 januari 2017 - Luxor, Egypte

Vandaag hebben we Medinet Habu bezocht, de tempel van Ramses III. Over deze tempel heb ik voor het vak Egyptische religie een keer een stuk moeten schrijven. De tempel is open voor toeristen, maar er vind ook archeologisch werk plaats. De Chicago House is hier bezig met het publiceren van de tempel door de scenes op de muren over te tekenen via de Chicago House Methode. Ze produceren prachtige op schaal gemaakte tekeningen waar veel informatie op te zien is. Deze tekeningen zijn vaak betrouwbaarder dan foto's. Nadat we veel informatie hadden ontvangen over de tempel en het werk dat er plaatsvindt van verschillende enthousiaste mensen die er bezig zijn, kregen we de tijd om even zelf de tempel te verkennen. Het is een ontzettend grote en indrukwekkende tempel. Daarna reden we naar Sheikh Abd el-Qurna, waar de graven van enkele elite Egyptenaren liggen. Hier gaf Laurent Bavay ons een rondleiding. Er vindt op dit moment een Belgische missie plaats. We mochten gelukkig de site op van de inspecteur. We zijn verschillende graven in geweest. Het graf en kapel van Sennefer, het graf van Amenhotep en het graf van Rekhmire. In het graf van Sennefer waren de muurschilderingen goed bewaard gebleven. In de kapel van Sennefer waren ze op dit moment aan het werk. Ze kijken of ze het aantal schilders van het graf kunnen achterhalen. In het graf van Amenhotep was er niet veel decoratie te zien, maar zag je wel de resten van het huis dat een Koptische monnik in het graf gebouwd had. Het graf van Rekhmire had een aparte architectuur. Na Sheikh Abd el-Qurna gingen we even terug naar het hotel. In het hotel was er een verassing voor ons (zie foto). Daarna bezochten we het graf van Huy, TT40, waar Marlijn haar sitepresentatie gaf. Huy was de vizier van Tutankhamun en bracht uit Nubie en Azie vele goederen mee terug naar Egypte. Dit liet hij dan ook trots zien op de muren van zijn graf.
Als laatste bezochten we het graf van Kheruef in al-Assisif. Hier gaf Guy zijn site presentatie. Het graf is ontzettend groot. Er zijn ontzettend veel gangetjes om in verdwaald te raken. Er zijn ook geen lichten aangebracht, zoals ze in veel graven wel doen, dus je kon lekker verkennen in het donker. Er waren twee gangen die verder naar beneden liepen waar je gebukt doorheen moest die ik graag had willen verkennen, maar het was al sluitingstijd. Ook vloog er toen ik een van de gangen in wilde een vleermuis bijna tegen mijn gezicht aan, dus het was ook niet slim geweest om verder te gaan. Een tip voor iedereen: mocht je mij een keer kwijt zijn en er is een donkere tunnel in de buurt, dan ben ik waarschijnlijk daar :P. Na mijn derde dag in Luxor durf ik wel te zeggen dat ik dit tot nu toe het beste gedeelte van Egypte vind. Misschien kan Aswan daar nog verandering in brengen, maar dat zien we over 5 dagen. De avonturen in Luxor gaan morgen verder. Tot dan!

1. Claudet:
    30 januari 2017
    Wat een prachtig verslag weer. Kijk je wel uit met die vleermuizen. Ben nieuwsgierig maar de rest van je verhalen en de foto's. Xxx
  2. Papa:
    30 januari 2017
    Wederom Indrukwekkend, ook het bijna contact met de vleermuis.
  3. C. Hoffs:
    30 januari 2017
    Weer een geweldig verslag het is een helekunst om al die namen te onthouden maar het is verrassend hoe jij dat noteerd klasse tot morgen.
  4. Jose:
    30 januari 2017
    Wat een mooi verslag je krijgt gewoon zin om er ook heen te gaan. Er is ook zoveel te zien. Veel plezier nog ook met de vleermuizen
  5. Yvonne:
    30 januari 2017
    Nienke, ik raak steeds meer onder de indruk van alles wat jij daar in Egypte beleeft. Geweldig! Wat een ervaringen!
  6. J. Rouw:
    30 januari 2017
    Ik herken een hoop van het ooit heb gelezen en nog lees. Hierbij alvast bedankt. Maar volgens mij moet je een leeftijd bereiken van ca 5000jaar wil er een enig begrip en inzicht in krijgen. Het blijft je fascineren als je er mee besmet raakt. Groetjes Jan Rouw.
  7. Claudet:
    30 januari 2017
    Bijzondere manier van schone handdoeken presenteren, creepy!!!
  8. Lies:
    31 januari 2017
    Hihi, er zat dus een nieuwe huisgenoot op de stoel met n appel in zijn hand op jullie te wachten! :-)
    Prachtig verslag weer Nienke Weer verder met je avontuur .