Karnak. 31-01-2017

31 januari 2017 - Luxor, Egypte

Vandaag zijn we naar de tempel van Karnak geweest. Hiervoor moesten we eerst met een bootje de Nijl over. In de Karnak tempel kregen we eerst een rondleiding van de mensen van het CFEETK (Centre Franco-Egyptien d'etude des temples de Karnak). Zij zijn bezig alle inscripties in Karnak online te zetten. Ook gaf Mathijs hier zijn sitepresentatie over de tempel van Thoethmosis III in Karnak. Na alle uitleg kregen we twee en een half uur om zelf Karnak te verkennen. Het is enorm, dus zelfs in die tijd heb ik niet alles kunnen zien. Het was geweldig om hier rond te kunnen lopen. In de enorme Hypostyle hal voel je je echt klein. Om half drie verlieten we Karnak. We bezochten het Chicago House. Het opgravingshuis van de universiteit van Chicago. Hier kregen we een rondleiding. Ze hebben een ontzettend mooie tuin. Het is de enige Egyptologische bibliotheek in Luxor, dus als je hier een keer een komt werken moet je daar zijn. Daarna bezochten we de tempel van Luxor. Hier gaf Hilo haar sitepresentatie. Na een rondje door de tempel te hebben gelopen was het tijd voor avondeten. We hebben in Pizza Roma It gegeten. Het schijnt de beste pizzeria in Luxor te zijn. De dag eindigde met een bezoek aan het Luxor museum. Het museum sluit pas om 9 uur 's avonds. Vanaf de pizzeria gingen we met een minibusje naar het museum. Deze minibusjes rijden rondjes door Luxor en iedereen kan op elk punt in het rondje in stappen. De deur van het busje staat ook altijd open, wat apart is. Misschien leuk om te weten, maar aan veiligheidsriemen doen ze niet in Egypte. Ze geloven dat het hun vrijheid beperkt en mocht er een keer wat gebeuren dan kun je niet snel genoeg je auto uit. Het is maar hoe je er naar kijkt.
Het museum is geweldig. Mooie objecten en professioneel en goed opgezet. Zo zou het Cairo museum ook moeten zijn. Ze hadden ook weer een aantal mummies. De mummie van koning Ahmose en van een onbekende koning van de 18de of 19de dynastie. Om kwart voor 9 verlieten we het museum. Op de terugweg een pont vinden die ons weer naar de westkant bracht was ook even zoeken. Op een gegeven moment was de weg langs het water afgesloten en moesten we over een hek klimmen om op de andere weg te komen. Eindelijk hadden we de pont gevonden. Het was een andere boot dan op de heenweg. Deze had tweeverdiepingen. Het bleek echter dat deze pont niet vaarde, maar er kwam een tweede pont naast varen. We moesten dus over het hek van de tweede verdieping van boot 1 naar de tweede verdieping van boot 2 stappen. Heel apart hoe sommige dingen hier geregeld zijn. Morgen gaan de avonturen in Luxor weer verder. Tot dan!

1. Jose:
    31 januari 2017
    Ik zie het helemaal voor me zoals je dit beschrijft. Het is echt verbaas u niet verwonder u slechts . Mooi zoals we mee kunnen leven met jou belevenissen. En Karnak is echt de moeite waard .,
  2. C. Hoffs:
    31 januari 2017
    Heel leuk om weer te lezen goeie nachtrust tot morgen.
  3. Claudet:
    31 januari 2017
    Ja, ja, een "veilige" reis dus!!! Wel weer genieten van alle prachtige dingen. En was het goed eten? Geniet rustig verder, wij doen dat ook van jou verhalen! Xxx
  4. Papa:
    31 januari 2017
    Dat is toch ook leuk zo'n boottochtje. Weer iets om in het dagboek bij te tekenen.
  5. Klaaa:
    Mooie verhalen Nienke
  6. Cas:
    1 februari 2017
    Wow. Geweldig allemaal weer. Ook in Z-O Azië tijd je onbeveiligd met open deur. Dat klinkt bekend.
  7. Guda:
    3 februari 2017
    Het is weer genieten Nienke! Thanks! Veel plezier weer!