Deir el-Bahari. 29-01-2017

29 januari 2017 - Luxor, Egypte

Vandaag zijn we eerst naar de opgravingsite Dra Abu el-Naga geweest. Hier gaf Jose Gallan een uitleg over het lopende project, de Djehuty project.
We mochten helaas de site niet op en de graven bezoeken, wat wel de bedoeling was, omdat het ministerie een week voor ons vertrek naar Luxor een nieuwe regel doorvoerde waarbij je voor het bezoek van elke opgravingssite steeds 15,000 egyptische pond moet betalen (zo'n 750 euro). Dit gaan we niet doen, dus nu hangt het van de inspecteurs op de sites af of we er in mogen. En bij het Djehuty project lukte het dus niet. Bij de opgraving van graf TT16, het graf van Paneshy, mocht het gelukkig wel. Over dit graf hebben we in het NVIC een keer een lezing gehad. Suzanne Onstine was er nu weer om ons uitleg te geven. Phd student Dustin Peasley was ook zo aardig om wat uitleg te geven en een aantal vondsten te laten zien. Een mooi graf waarin bij later hergebruik heel veel mensen zijn bijgelegd, dus er liggen ontzettend veel botten van mensen door het graf verspreidt. Ik vond het meest interessant aan dit graf dat een aantal van de skeletten protheses hadden. Door een aantal ruggengraten is een stok gestoken om de ruggengraat recht te maken (gelukkig toen de mensen al dood waren). Bij een vrouw is de bekken aan de onderkant vastgebonden om het bij elkaar te houden. Dit soort processen waren waarschijnlijk om het lichaam mooi te maken voor de dood. Van een van de Egyptische werkers kreeg iedereen een gratis ketting. Wat erg lief van hem was. Daarna gingen we naar Deir el-Bahari, waar de tempel van Hatshepsut staat. Hanne gaf hier haar site presentatie. Het was heel mooi om dit eindelijk in het echt fe zien, hoewel ik dacht dat het groter was dan het is. Naast de tempel staan graven die open zijn voor het publiek, maar je moet wel even aan de bewaking vragen of de man met de sleutel er is. We bezochten het graf van Pabasa. Hier gaf Emma haar site presentatie. Ik heb dit al heel vaak gezegd, maar het was een heel mooi graf. De details in de reliefs was prachtig. Erg bijzonder aan dit graf was een scene waarin te zien is dat de Oude Egyptenaren bijen hielden. Als laatste bezochten we Deir el-Medina. Het werkersdorp voor de vallei der koningen. Voor de degene die mijn bachelorscriptie hebben gelezen moet deze plek bekend klinken. In Deir el-Medina bezochten we de tempel en 'the great pit', een ontzettend diepe opgravingsput. We hebben lang niet alles gezien in Deir el-Medina die misschien kom ik hier op vrijdag nog terug als ik niet te veel andere dingen wil zien. Nu hebben we weer even een rustige avond in het hotel. De avonturen in Luxor gaan morgen weer verder. Tot dan!

1. Ria clerc:
    29 januari 2017
    Mooi beschreven of we er ook zijn
  2. Claudet:
    29 januari 2017
    Als je niet teveel andere dingen wilt zien? Hahaha ik denk dat dat een kleine kans is! Nog wat over/van Meretseger kunnen vinden? Geniet lekker verder, doen wij ook van je verhalen. Xxx
  3. Lies:
    29 januari 2017
    Wat gaaf dat je dit allemaal mag meemaken en mooi dat wij er ook zo een beetje bij zijn.
  4. Papa:
    29 januari 2017
    Wederom geweldig. Jammer van dat entregeld, maar blijf genieten.
  5. C. Hoffs:
    29 januari 2017
    We lopen gewoon met je mee en beleven zo wat jij allemaal ziet , Groeten Oma Opa.