Presenteren. 01-02-2017

1 februari 2017 - Luxor, Egypte

Vandaag zijn we de dag weer begonnen in Karnak, dus weer met het bootje over. Deze keer legden we niet aan bij een steiger, maar moesten we over een geimproviseerde aanlegplank naar de oever. We kwamen wat vroeg aan in Karnak, dus we konden even rustig voor de tempel zitten. Achter ons stond een hek waarachter een klein jochie ons de hele tijd aanstaarde. Na 10 minuten kwam er een woord uit, 'money'. Maarten gaf hem wat geld, wat niet verstandig was want hij haalde meteen al zijn vriendjes. Het enige wat ze konden zeggen was 'Hello, money'. Echter toen we wegliepen omdat we naar onze afspraak moesten bleken ze nog wat Engels te kunnen, 'Fuck you'. Niet heel goed opgevoed dus. In Karnak kregen we van de ARCE uitleg over hun werk in de Khonsu tempel. Zij trainen op dit moment 53 werkers van het ministerie van antiquiteiten in het conserveren en overzien van oudheden. Ook zijn ze bezig om de Khonsu tempel weer te restaureren. Vele van de kapellen zijn zwart van het as, dit zijn ze aan het verwijderen. Ik heb een zwarte zonneschijf voor mijn ogen weer geel zien worden. Erg indrukwekkend. In een van de kapellen hebben ze de kleuren weer geheel aangevuld met de 'dirty water' methode. Ze houden het echter op een kapel want je zou kunnen zeggen dat de kapel nu modern is. Over de nog oude restjes verf hebben ze niet geverfd. Met UV licht kun je het verschil zien tussen de oude en nieuwe verf, dus mocht het nodig zijn dit proces terug te draaien, dan kan dat. Het is ook wel eens mooi om te zien hoe zo'n kapel vol met kleur eruit gezien zou hebben en het is leuk voor toeristen. Daarna bezochten we het Karnak conservation lab. Vervolgens mochten we het dak van de Khonsu tempel op. We kregen een mooi uitzicht op Karnak. Toen was het tijd om de tempel van Mut te bezoeken. Hier gaf Ines haar site presentatie. Behalve hier en daar wat stenen blokken kun je de tempel niet echt meer zien. Evengoed stonden er mooie beelden en was de versiering op de blokken mooi. Achter de tempel was er nog een heilige meertje waar je een beetje van de Egyptische vogels kon genieten. Na een uurtje te hebben rond gelopen gingen we naar Deir el-Shelwit. Een tempel gewijd aan Isis uit de Grieks-Romeinse tijd. Hier gaf ik mijn site presentatie. Het ging best goed als ik de andere mag geloven. Zelf heb ik nooit zo goed door wat er gebeurd als ik presenteer. Ik ga dan op automatische piloot. De versieringen in de tempel waren niet heel spectaculair, maar de architectuur was wel interessant. Het heiligdom stond los in de tempel en de tempel was vroeger ommuurd (van de muur is niet veel over). Wat er nog over is van het complex is de kleine tempel en de put. Ik was blij dat wat ik in het publicatie rapport van zo'n 30 jaar geleden had gelezen nog steeds zo was. Nu hebben we weer een rustig avondje in het hotel. De avonturen in Luxor gaan morgen verder. Tot dan!

1. Claudet:
    1 februari 2017
    Fijn dat het goed is gegaan. Lijkt me zeker gaaf om alles in de 'echte' kleuren te zien! Weer volop mooie dingen gezien vandaag dus. En niet te vergeten de fauna van Egypte! Xxx
  2. Papa:
    1 februari 2017
    goed te lezen dat je presentatie geslaagd is, mooi gedaan. en alweer een geweldig verslag. Elke dag een genoot om te lezen. En weer heel veel vogels, leuk. Straks niet alleen Egyptoloog maar ook een Ornitholoog
  3. C. Hoffs:
    1 februari 2017
    Weer heel intresant een Avondje in Luxor ook niet verkeerd.
  4. Jose:
    1 februari 2017
    Zo dat heb je weer gehad. Als de andere zeggen dat het goed ging moet je dat gewoon geloven en er van genieten. Dat doe je in ieder geval wel van alles wat je ziet. En nog is dat moois niet op.
  5. Claudet:
    1 februari 2017
    Mooi om in kleur te zien, prachtige foto's heb je er van gemaakt, kunnen wij er ook van genieten. Xxx
  6. Papa:
    Mooie foto's hoor