Kamelen! 06-02-2017

6 februari 2017 - Aswan, Egypte

Vandaag was weer een drukke dag in Aswan. Om 08:45 vertrokken we richting Qubbet el-Hawwa met de boot. Hier kregen we een rondleiding van Alejandro Jimenez-Seramo, die hier werkt voor een Spaanse missie. We kregen vele verschillende graven te zien. Zoals het graf van Harkhuf. In dit graf staat een tekst die velen van ons voor de studie hebben moeten lezen. In de tekst staat dat Harkhuf een dwerg mee neemt vanuit Nubie. De jonge koning Pepi II is hier heel blij mee en verzoekt Harkhuf er goed op te letten dat de dwerg niet van de boot valt, want hij wil hem graag hebben. Andere graven die we hebben gezien zijn van Khumes, Mekhu, Sabni en twee andere graven van wie de eigenaren onbekend zijn.
Vanwege de nieuwe regeling van het ministerie werden we helaas niet toe gelaten in de graven waar nu gewerkt wordt.
Vervolgens gingen we met de boot richting Deir el-Bahadra. Hier staat een Koptisch klooster uit de 12de-13de eeuw na Christus die nog vrij goed bewaard is gebleven. Aangekomen aan de oever gingen we vervolgens op een kameel omhoog richting het klooster. Mijn trouwe kameel heette Caramella en haar eigenaar Mohammed. Caramella had alleen steeds moeite om weer te gaan zitten om mij er af te laten, dus dat was wat minder. Het voelt ook niet of je er echt stevig op zit, dus vooral tijdens de weg terug naar beneden heb ik gevreesd voor mijn leven. Maar ik heb het kamelen ritje overleefd en het was zeker een ervaring. Het Koptisch klooster was mooi om doorheen te lopen. Bovenin had je een mooi uitzicht over de woestijn. Als laatste bezochten we het eiland Sehel. Daarvoor moesten we weer een stukje met boot. Hier is heel veel rotsgraffiti te zien. Het eiland ligt in de eerste cataract. Het was een ontzettend mooi rotsachtig gebied. Morgen is onze laatste dag in Aswan en vertrekken we weer terug naar Cairo met de slaaptrein. Tot dan!

1. Jose:
    6 februari 2017
    Weer een andere belevenis, op de kameel als vervoermiddel. Naast al het mooie oude wat je ziet krijg je ook een hele ervaring aan vervoersmiddelen mee. Ben benieuwd wat je van de nachttrein vindt. Veel,plezier nog morgen in Assange.
  2. Claudet:
    6 februari 2017
    Ik kan me je gezicht voorstellen als de kameel niet wil zitten hahahaha. Jammer dat jullie die graven niet in mochten maar gelukkig blijft er heel wat moois over om te zien. Veel plezier de laatste dag in Aswan en goede reis! Xxx
  3. Papa:
    6 februari 2017
    Jammer van de graven en leuk kamelen reisverslag, gelukkig is het goed gegaan en zien we je niet terug zien in Funniest Home Video's .
  4. C. Hoffs:
    Het verslag weer klasse.
  5. J. Rouw:
    6 februari 2017
    Als ik je reisverhalen lees,heb ik het idee dat heel Egypte omgespit wordt . Je heb trouwens wel een gave om het prachtig te omschrijven van de dingen die je mee maakt. Groetjes, Jan Rouw
  6. Guda:
    9 februari 2017
    Geweldig Nienke, op een kameel...pfff....lijkt me echt hoog zitten, stoer hoor! Prachtige foto's weer! En mooi verslag!