Elephantine en Philae. 05-02-2017

5 februari 2017 - Aswan, Egypte

Vandaag was onze eerste echte dag in Aswan. Om 10:00 hadden we een afspraak op het eiland Elephantine. Hier zijn een Duitse en Zwitserse opgravingsteam bezig met opgraven. We kregen een rondleiding van Johanna Sigl. Het eiland ligt vol aangezien ze hier al in de predynastische tijd begonnen met bouwen en door zijn gegaan tot ver in de Romeinse tijd. Op een helft van Elephantine staat nu een modern dorp, dus eigenlijk zijn ze nooit opgehouden met bouwen daar. Aswan ligt aan een deel van de Nijl dat de eerste cataract wordt genoemd (een wild water gedeelte eigenlijk). Dit was vroeger de grens van Egypte met Nubie, een natuurlijke grens. Het eiland Elephantine wat daar dus in de Nijl ligt was een belangrijke handelsplaats tussen de twee landen. Vandaar dat men hier altijd wel huizen heeft gebouwd, maar er zijn ook begraafplaatsen uit alle tijden gevonden, oude Koptische kerken en een tempel aan de godin die de Nijl opent, Satet, een tempel die al bestond in de predynastische tijd en die is verbouwd en bijgebouwd door de jaren heen. De bouwfase die wij zagen komt uit het Nieuwe rijk onder de regering van Hatshepsut en Thoethmosis III. Een deel van de tempel zit nu in een donkere kamer onder de grond. Dit betekent dat er weer vleermuizen zitten! Een vleermuis vloog weer bijna tegen mijn gezicht aan. Moeten we ze ook maar niet storen. Ook liep er een super schattige gekko. Na een lange tour over het eiland hadden we een lunch in het opgravingshuis van de Duitsers. Met een tuin aan de Nijl gelegen was dat zeker geen straf. In de middag gingen we naar de Isis tempel van Philae. Ook deze tempel is gelegen op een eiland, Agilkia. Waarom heet het dan de tempel van Philae? Omdat de tempel eerst wel op Philae lag, maar hij moest verplaatst worden omdat Philae onder water kwam te liggen na de bouw van de Aswan dam. De Aswan dam konden we zien liggen in de boot onderweg naar Agilkia. Simone gaf haar site presentatie in Philae. We kregen vervolgens anderhalf uur om zelf rond te lopen. Een ander leuk feitje van Philae is dat hier voor zover bekend het laatste Hierogliefen tekst ooit geschreven is in 394 na christus. Deze tekst staat op de muur van de poort van Hadrianus. Erg mooi en leuk om allemaal te zien. Nadat we Philae hadden verlaten vaarden we nog even met het bootje langs de originele locatie van Philae en langs het eiland Bigeh waar volgens een mythe een lichaamsdeel van Osiris zou zijn begraven (Zie Isis en Osiris mythe). Hier staat dan ook natuurlijk een heiligdom aan Osiris opgericht. Het eiland bezoeken is helaas verboden. En dat was al weer de eerste dag in Aswan. Morgen gaan de avonturen in Aswan verder. Tot dan!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Claudet:
    5 februari 2017
    Geweldig om te zien denk ik. Vanmorgen toevallig (niet helemaal natuurlijk) gegoogled en gelezen wat jij nu beschrijft. Mooi hoor. Verschilde de laatste hiërogliefen veel van de eerdere? Geniet nog lekker verder van al die pracht!
  2. Papa:
    5 februari 2017
    Machtig weer om te lezen. Heb je iets met vleermuizen? die gekko, als die niet groter was dan een cm of 6, is een dwerggekko. Er zijn er muurgekko's en die zijn 20 cm groot. Egypte heeft trouwens veel hagedissen en amfibieën.
  3. Nienke:
    5 februari 2017
    De gekko zat op het plafond dus kon hem niet meten :p, maar hij was zeker weten geen 20cm. En ja de laatste hierogliefen verschillen enorm met de eerste hierogliefen. Je kon ook zien dat men de kennis van het schrift kwijt raakte want het is best een slordig handschrift. Als ik terug ben in Cairo komen de fotos zodat je het kan zien.
  4. C. Hoffs:
    6 februari 2017
    Het word ondertussen een heel boekwerk wat voor een leek als ik na je thuiskomst nog enkele uitleg vraagt,maar eerst nog maar veder genieten Gr. O en O.