GEM. 12-02-2017

12 februari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag hebben we het conservation center van GEM (Grand Egyptian Museum) bezocht. Vlakbij de piramides van Gizeh. Het conservation center is het enige van GEM wat tot nu toe open is. Volgens de planning zal een deel van het museum geopend worden in het begin van 2018. Het grote trappenhuis en de galerijen met de objecten uit het graf van Toetanchamon zullen dan open zijn. Het is voor het eerst dat alle objecten van Toetanchamon op een plek zullen worden tentoongesteld. De officiele opening zal ergens in 2021/2022 plaatsvinden. Het GEM zal in zijn geheel een half miljoen vierkante meter beslaan. Dit zal bestaan uit een enorme tuin, een kindermuseum, het conservation center, een conference hall, winkels, restaurants, store rooms en natuurlijk het museum zelf. Er zullen zo'n 50.000 objecten tentoongesteld worden en 50.000 objecten opgeslagen. Zo'n 30.000 objecten daarvan zullen voor het eerst tentoongesteld worden. Een enorm project dus. Het begint er al goed uit te zien. In het conservation center kregen we een rondleiding door 3 van de 19 labaratoria. Het lab voor organisch materiaal, het lab voor materiaal van hout en het lab voor zware objecten. Hier waren ze bezig met het restaureren van verschillende objecten, waaronder objecten uit het graf van Toetanchamon. We hebben dus al een preview van een aantal objecten die in GEM tentoongesteld gaan worden gehad. Na de rondleiding door het conservation center mochten we de bouwplaats op. Hier werden we eerst begroet door de directeur van het museum Dr. Tarek Tawfik. Vervolgens kregen we een rondleiding door een van de toekomstige Toetanchamon galerijen. Erg gaaf om te zien. Als laatste bezochten we vandaag CultNat (Center for the documentation of the Cultural and Natural Heritage of Egypt). Hier liepen verschillende projecten, zoals de aanmaak van een online archeologische kaart van Egypte of een website voor de muziek van Egypte. Ook kan men hier interactieve objecten halen voor bijvoorbeeld tentoonstelligen in musea. Het grootste project dat ze ons lieten zien was de culturama. Een interactieve panorama show van de geschiedenis van Egypte. Je kon tijdens de show bepaalde delen dieper uitlichten. Een andere show die ze lieten zien op de culturama was een opera van het dodenboek van Ani. Op het scherm zag je de papyrus en werden de delen uitgelicht wat werd bezongen. Ze zongen de tekst die op de papyrus staat, dus in feite zongen ze de transliteratie van de hierogliefen. Het was apart. Zeker iets wat ik nooit had verwacht te zien in mijn leven. Ik ben er ook niet zeker van of ik het nog een keer wil zien. Dat was het weer voor vandaag. Morgen trekken we richting de Rode Zee. Tot dan!

1. Claudet:
    12 februari 2017
    Het lijkt me echt een fantastisch museum worden. Gaaf om al die dingen bij elkaar te zien. Sparen dus om in 2021 heen te gaan. Mooi hoor om daar in de kinderschoenen te staan denk ik. Je ziet er goed uit als bouwer ;-) xxxx
  2. Jose:
    12 februari 2017
    Weer een ervaring rijker. En inderdaad mooi om de kinderschoenen te zien en straks terug voor het eindresultaat
  3. C. Hoffs:
    12 februari 2017
    Dat is weer genieten de geboorte van zo'n mooi gebouw mee te maken sparen dus voor de opening.
  4. Papa:
    12 februari 2017
    Hai Bob de Bouwer :-) Meid wat een ervaring weer, fantastisch. Heel indrukwekkend om de museumbouw te zien. xxxxxxx
  5. J. Rouw:
    13 februari 2017
    Nienke heb je enig idee hoe ze deze gigantische projecten financieren, ik kan mij niet voor stellen dat het Egypte van nu het kan bekostigen.
  6. Nienke:
    13 februari 2017
    Doen ze ook niet. Het geld komt uit Japan :)
  7. Ria clerc:
    16 februari 2017
    Wat leuk. Zou dat wel eens willen zien als het klaar is