Dashur. 11-02-2017

11 februari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag hadden we weer een uitje. Ditmaal vertrokken we om 09:00 naar Dashur. In Dashur hebben we twee piramides bezocht. Beide piramides zijn gemaakt door koning Snefroe, de eerste koning van de vierde dynastie. De rode piramide en de knikpiramide. Vanaf die twee piramides kun je echter nog vele andere piramides zien liggen, zoals de zwarte piramide van Amenemhat III, de piramide van Sesostris III, de piramide van Amenemhat II en nog meer. Ook konden we vanuit Dashur Saqqara zien liggen, waar we al geweest zijn. De reden dat zoveel andere koningen hun graven dicht bij die van Snefroe wilden hebben is omdat Snefroe werd gezien als het ultieme voorbeeld van een goede koning. Filipo gaf zijn site presentatie in Dashur. We begonnen bij de knikpiramide. Hier mochten we helaas niet in, dus we liepen er een rondje omheen. Vanaf de knikpiramide liepen we vervolgens naar de 'valleitempel' van Snefroe. Hiervan is helaas niet veel over. Toen werd het tijd voor de rode piramide. Hier konden we wel naar binnen. Na te zijn afgedaald in een schacht van 58 meter lang kwamen we in een kamer uit. Daarachter was nog een kamer en daarin was een trap omhoog naar een derde kamer wat misschien de grafkamer is, maar dit is helaas niet met zekerheid te zeggen omdat er geen sarcofaag gevonden is. De klim in deze piramide vond ik wel meevallen. Het was vooral de geur van vleermuizen en zweet in de laatste twee kamers die de ervaring licht onprettig maakte. Ook al is het nog steeds de moeite waard. Om 15:00 waren we klaar in Dashur. In de avond hadden we nog een gezellig uitje. Jolieke was vandaag jarig dus dat hebben we gevierd met een groep van acht in een van de restaurants in het Marriott hotel. Het was erg gezellig en lekker. Morgen bezoeken we het conservation center van het GEM (Grand Egyptian Museum), het aankomende nieuwe musuem gelegen bij Gizeh. Tot dan!

1. Claudet:
    11 februari 2017
    Wauw, geweldig weer, al ben ik blij dat het geen "geur"verslag is;-). Prachtige foto's weer. Hoeveel piramide's zijn er nog over tegenwoordig? Succes en plezier morgen. Xxx
  2. C. Hoffs:
    11 februari 2017
    Met zo'n verslag maak je de zaterdag weer helemaal goed het is iedere keer verrassend om het te lezen op naar morgen succes.
  3. J. Rouw:
    12 februari 2017
    Als je de klim ziet van de mensen naar de rode piramide dan heb je enig idee hoe gigantisch die piramides zijn.