Ayn Sukhna. 13-02-2017

13 februari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag stonden we weer om 08:00 voor het NVIC om de bus te pakken richting Ayn Sukhna. Dit plaatsje is gelegen aan de Rode zee. Na een rit van twee en een half uur hadden we onze bestemming bereikt. In Ayn Sukhna zijn de Fransen bezig met een opgraving. Er zijn een aantal huizen en opslag galerijen uit het Oude en Midden Rijk gevonden. Ayn Sukhna is kennelijk een aantal keer kort bewoond geweest als de Egyptenaren via de Rode zee weer op expeditie gingen richting de Sinai of Poent. Vanuit de Sinai haalden zij onder andere koper en turquoois. Vanuit Poent haalden zij onder andere obsidiaan. De exacte locatie van Poent is trouwens nog niet bekend. Men vermoedt dat het ergens richting Ethiopie ligt. In een aantal galerijen zijn nog schepen gevonden waarmee ze dus over de Rode zee gevaren hebben. Het was erg interessant allemaal om te zien. Na de rondleiding kregen we in het tentenkamp van de Fransen (waar ze verblijven tijdens hun opgraving) een uitgebreidde lunch. Erg lekker. Als er iets is wat de Fransen goed kunnen in Egypte is het lekker lunchen (zie het eerdere verslag over ons bezoek aan IFAO). Morgen is er een studiedag in het NVIC samen met de universiteit van Cairo. Omdat wij geen goedkeuring kregen van de beveiliging mogen wij de universiteit van Cairo helaas niet bezoeken. In plaats van dat wij naar de Egyptische studenten gaan, komen de Egyptische studenten dus morgen naar ons. We hebben ook de opdracht gekregen om na morgen minstens vier Egyptische vrienden te hebben gemaakt. Tot dan!

1. Lies:
    Hey Nienke,
    Ik liep een beetje achter met lezen, maar ik ben weer up to date! ;-)
    Echt niet te geloven hoor wat jij en jullie allemaal zien en beleven.
    1Egyptische vriend(in) toch al zeker gemaakt ?!: de kameel!
    Veel plezier met de studenten morgen, leuk.
  2. Claudet:
    13 februari 2017
    Interessant verslag over de handel in vroegere dagen en nog een lekkere lunch op de koop toe, niet slecht. Hahaha, tja gevaarlijke lui die Egyptologie studenten, zeker geen toestemming geven om binnen te laten;-). Jammer maar mooi opgelost dat ze nu naar jullie komen. Succes en veel plezier morgen. Xxx
  3. Papa:
    13 februari 2017
    Wederom een leerzame dag. Succes morgen met de Egyptische studente(s) xxxx
  4. C. Hoffs:
    13 februari 2017
    Het lijkt wel boer zoekt vrouw 4 nieuwe vrienden met jou lach is dat zo voor elkaar.