Geen fan van de taxi's. 10-01-3017

10 januari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag was weer een drukke dag. De ochtend begon met wat veranderingen in ons programma. Aankomende zaterdag zal de hele dag besteed worden in Gizeh! Ergens in febrauri zullen we het ministerie van oudheden bezoeken! En onze monumenten kaart, waarmee we alle toeristische attracties in kunnen zonder te betalen, zal morgen arriveren! Het beste nieuws was echter dat bij de monumenten kaart het graf van Nefertari en het graf van Seti I zitten inbegrepen! Hiervoor moeten toeristen meestal een entreeprijs van ongeveer €100,- betalen. Na de mededelingen volgde onze tweede les Arabisch. Daarna vertrokken we naar the Egyptian Museum bij Tahrir. Ons vervoer door Cairo als we met een grote groep zijn is met de taxi. Marleen (Onze begeleider van het Cairo semester en de enige die Arabisch kan spreken) houdt de taxi's aan en vertelt aan de chauffeur waar we heen gebracht moeten worden. Voor mij was dit nog maar de derde keer dat ik in een taxi in Cairo heb gezeten. Ik reis liever met een uber. Over een eerdere taxi rit heb ik al verteld en ook de rit van vandaag kan ik weer onder de categorie 'bijzonder' zetten. De chauffeur was een Kopt die erg van Jezus en Maria hield. Zo erg dat hij het nodig vond ons zijn plaatjes van Jezus en Maria te laten zien terwijl hij aan het rijden was. Wij bedankten hem hiervoor
en verzochten hem vriendelijk om weer de handen aan het stuur te houden en de ogen op de weg te laten. Levend aangekomen bij het museum, il-hamdu li-llah (godzijdank), kregen wij uitleg over het Database-project in de kelders van het Egyptian Museum. De Database-project is bezig alle objecten van het museum in een online catalogus te zetten. Verder zou je hier voor toekomstig onderzoek foto's kunnen aanvragen van objecten uit het museum. Vervolgens liepen we naar boven in het museum, waar Prof. Dr. Christian Eckmann met zijn team bezig is het bladgoud van de koets van Toetanchamon te restaureren. Christian Eckmann was twee jaar geleden nog in het nieuws, toen hij gevraagd werd de baard van het masker van Toetanchamon te restaureren, omdat een schoonmaker die had afgebroken. Het masker ziet er trouwens weer prima uit ;). Het was een ontzettende interessante uitleg. Als laatste kregen we een museum opdracht waarbij we ieder 10 objecten in het museum moeten vinden. 4 van de 10 objecten zijn al gevonden. De rest komt later. In de avond hebben we lekker rustig aan gedaan. Morgen brengen we een bezoekje aan onder andere het Duitse instituut in Cairo. Tot dan!

1. Papa:
    10 januari 2017
    Wederom heel leuk geschreven. Gelukkig dat Maria en Jezus in de taxi meereden, kan geen kwaad. Super om die koets in het echt te zien. Ook goed te lezen over de monumentenkaart.
  2. Claudet:
    10 januari 2017
    Voor de verhalen is het wel leuk om taxiritjes te maken voor je veiligheid is het wat riskanter zo te lezen. Hahaha even terloops opmerken dat die mijnheer de koets van Toetanchamon aan het restaureren is. Leuke speurtocht in het museum deed je vroeger als klein meisje ook al in bijv het Paleis op de Dam. Mooi van de kaart en helemaal mooi van de toegang van die twee graven. Veel plezier in de musea en het instituut! Xxx
  3. C. Hoffs:
    10 januari 2017
    Wat een belevennissen weer .
  4. Jose:
    10 januari 2017
    Dat is een mooie meevaller dat die graven er wel in zitten. Nu nog tijd vinden om ze te bezoeken. Je wordt aardig bezig gehouden maar zo te lezen is het geen straf maar meer een grote surprise box die steeds meer laat zien van alles wat eerst alleen een foto of film was. De taxi hoort daar dan ook weer bij maar dan met een andere surprise. Ook een beleving op zich. Leuk om het zo mee te beleven.
  5. Cas:
    11 januari 2017
    Genoeg te beleven dus. Zo heb je elke keer wel weer wat om met je lezers te delen. Idd een fijne bijkomstigheid met de kaart gratis naar de graven.
  6. Guda:
    13 januari 2017
    jeetje en als ik het goed heb begrepen rijden ze daar allemaal naast elkaar, door elkaar? Nou ja, gelukkig niet tegen elkaar....lol!
  7. Nienke:
    13 januari 2017