Aangekomen in Luxor. 28-01-2017

28 januari 2017 - Luxor, Egypte

Om 03:00 's ochtends stonden we klaar voor het NVIC om de bus te pakken richting het vliegveld. Om 6 uur vertrok onze vlucht en we kwamen volgens planning aan om 7 uur 's ochtends in Luxor. Voordat de activiteiten van de dag begonnen checkten we eerst in in het hotel. We verblijven in het Nile Valley hotel, gelegen op de west oever van Luxor. Het hotel ziet er goed uit. Het beste gedeelte is het terras op het dak met een prachtig uitzicht over de Nijl. En precies tegenover ons op de oostelijke oever staat de Luxor tempel. Na een ontbijt op het terras vertrokken we richting de vallei der koningen! Hier hadden we om 10 uur 's ochtends een afspraak met Susanne Bickel. Zij en een team werken aan the king's valley project voor de universiteit van Basel. Ze focussen zich op de niet gedecoreerde graven in de vallei. Deze behoren niet aan de koningen, want hoewel de naam misleidend is liggen er niet alleen koningen begraven in de vallei der koningen. Het was een interessant verhaal. Ze liet ons ook verschillende objecten zien die ze hadden opgegraven uit de graven, zoals aardewerk en mummie cartonnages. Daarna gaf ze ons nog een rondleiding in het graf van koning Siptah (wel gedecoreerd). Hoewel het niet gepland was kregen we een uitleg van Donald Ryan uit Seattle over zijn opgravingen in de vallei der koningen. Hij heeft recentelijk drie graven gevonden waarin dieren mummies begraven waren. Voornamelijk bavianen en een hond. Als laatste hield Geirr zijn site presentatie in het graf van Ramses V en VI. Het graf is supermooi en barst van de kleuren. Ik denk voor mij persoonlijk het mooiste graf wat ik tot nu toe heb gezien. We komen tijdens ons verblijf in Luxor nog wel terug in de vallei der koningen, want we hebben er lang niet alles gezien. Aangezien de dag met de reis toch behoorlijk vermoeiend was hebben we vanavond een rustige avond op het dak van het hotel. Morgen gaan de avonturen in Luxor verder. Tot dan!

1. Eva:
    28 januari 2017
    Wow wat gaaf! Die Valley ziet er echt indrukwekkend uit!
    Veel plezier daar!!!
  2. C. Hoffs:
    28 januari 2017
    Voor ons nugtere zaankanters haast niet te bevatten maar onze Nienke loopt daar te genieten succes verder.
  3. Claudet:
    28 januari 2017
    Prachtig. Heerlijk om daar rond te lopen voor jullie denk ik. Geen slecht uitzicht zo! Geniet er van!
  4. Papa:
    28 januari 2017
    Geweldig meissie, super. Ga lekker genieten van als dat moois.
  5. Ria clerc:
    28 januari 2017
    O wat laat je ons weer genieten
  6. Jose:
    28 januari 2017
    Geweldig daar en zoveel om te zien daar ga je vast nog eens terugkomen maar voor nu is het volop genieten met goed weer erbij Helemaal top