Dag Luxor. 03-02-2017

3 februari 2017 - Luxor, Egypte

Vandaag was onze laatste dag in Luxor en deze hebben we goed besteed. Ik heb met een groep van negen nog zoveel mogelijk monumenten bezocht. We hadden hiervoor drie taxi's gehuurd die de hele dag bij ons bleven. Als eerste zijn we langs de kolossen van Memnon geweest om een foto te maken bij deze grote beelden. Vervolgens reden we naar de Vallei der koningen waar we eerst naar de minder bekende (en ook minder toeristische) Westelijke vallei liepen (ook bekend als de Vallei van de Apen). Na een wandeltochtje van 2 kilometer door de vallei kwamen we aan bij het graf van Ay. Een graf vergelijkbaar met die van Tutankhamun (Ay was trouwens de opvolger van Tut). De man met de sleutel van het graf liep de tocht met ons mee en wees ons op andere dingen onderweg, zoals een oude Koptische nederzetting. De sleutelman kreeg dan ook aan het eind een rijkelijke baksheesh (fooi) van ons. Daarna bezochten we de Vallei der koningen. Hier bezochten de rest van de open graven die we nog niet gezien hadden: Ramses VII, Tutankhamun, Tausert en setnakht (Twee mensen in een graf), Seti II, Merenptah en Ramses IV. Erg indrukwekkend. In het graf van Tutankhamun is zijn mummie nog steeds aanwezig. In de winkels bij de Vallei der koningen heb ik nog een Anubisbeeldje voor mijzelf gekocht. Na de Vallei der koningen bezochten we het nabijgelegen Carter house. Het huis waar Howard Carter woonde toen hij werkte in de Vallei der koningen. We kregen van een vriendelijke Egyptenaar ook nog thee aangeboden, dus wij hebben thee gedronken bij Howard Carter thuis. Verder was er een replica van het graf van Tutankhamun te zien. Vervolgens liepen we naar de tempel van Seti I. Deze was kleiner dan verwacht, maar nog steeds mooi. Daarna was het Ramesseum aan de beurt, deze was juist groter dan verwacht. In het Ramesseum gaf de bewaker ons een tour over de opgraving die er plaats vindt. Dit is niet helemaal de bedoeling, maar leuk om te zien. Hierna was het even tijd voor een pauze. In hotel Marsam (het oude Chicago house) namen we wat te drinken. Een lange pauze werd het niet want er moest nog veel gezien worden. We bezochten weer el-Quarna waar we een aantal elite graven bezochten. Het graf van Nakht, Menna en Ramose. In het graf van Nakht staat een scene afgebeeld van drie vrouwen die aan het musiceren zijn die ik ook in mijn kamer op papyrus heb hangen. Verder bezochten we daar nog een kleine alabaster fabriek waar je in Luxor heel veel van hebt. Helaas komt nu het vervelende gedeelte van de dag. Alles in Luxor op de westoever zou om 5 uur moeten sluiten, dus we hadden nog 40 minuten om onze laatste bestemming van de dag te bezoeken, de Vallei der Koninginnen. Hier had ik drie graven nog niet gezien. Het liep allemaal precies volgens schema. Daar aangekomen bleek echter dat ze alles al gesloten hadden en dat de man met de sleutel al naar huis was. De enige reden dat ik nu dus niet de vallei der koninginnen heb kunnen zien (behalve het graf van Nefertari), is dat de Egyptische bewakers in Luxor behoorlijk lui zijn en geen idee hebben hoe toerisme werkt. Er zaten evengoed nog zes bewakers niks te doen bij de vallei en het duurde 10 minuten voor ze ons kwamen vertellen dat er geen sleutel was. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik Nederlands spreek en ze dus kan uitschelden in eigen taal. Helaas een wat teleurstellend einde, maar het is nog steeds knap dat we zoveel konden zien in een dag. Om de avonturen in Luxor te sluiten hadden we nog een diner met een deel van de groep op de oost oever. Vaarwel Luxor en tot ziens. Morgen rijden we naar Aswan. Tot dan!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jose:
    5 februari 2017
    Ja toerist of niet maakt niet uit als ze naar huis willen gaan ze gewoon
  2. Jose:
    5 februari 2017
    Goede reden om nog een keer terug te gaan
  3. Claudet:
    5 februari 2017
    En s avonds waarschijnlijk geen voeten meer over. Jammer van het einde, maar Pff wat hebben jullie veel gezien/gedaan op deze dag. Xxx
  4. Papa:
    5 februari 2017
    Wat een prachtig stuk schrijfwerk, weer leuk om te lezen, jammer van die lu.. met sleutel. Maar ik krijg de indruk dat je geen minuut verspilt heb daar. Goede reis morgen.
  5. C. Hoffs:
    5 februari 2017
    Knap allemaal het is echt de studiereis die Wilde maken en zo te lezen zijn we nog niet aan het einde succes met de verdere ontdekingen .