Seti I en Nefertari. 02-02-2017

2 februari 2017 - Luxor, Egypte

Vandaag begonnen we de dag in de Luxor tempel. We hadden de Luxor tempel al een keer bezocht, maar Krisztian Vertes had ons aangeboden zijn werk in de Luxor tempel te komen bekijken. Daar zeggen wij geen nee tegen. Krisztian Vertes werkt voor de Chicago House en is bezig de overgebleven Romeinse Fresco's in de tempel te documenteren. Hij is ook bezig om de fresco's te reconstrueren door oude schilderijen van de fresco's uit 1850 te gebruiken. Verder wordt er in de Luxor tempel ook gewerkt aan de losse bouwstenen. Ze worden gefotografeerd en er wordt weer geprobeerd ze op te bouwen zoals ze waren. Daarna gingen we naar de vallei der koningen. Hier hebben we het graf van Seti I, thuthmosis III en Ramses IX bezocht. Het graf van Seti I is een van de dure graven (die wij gratis in mogen met onze monumentenkaart) en is het zeker weten waard. Echt een super mooi graf. In Thuthmosis III waren de versieringen minder spectaculair, maar het graf was nog in een geweldige staat. Ook Ramses IX viel zeker weten niet tegen. Morgen op onze vrije dag ga ik terug om hopelijk de rest te bezoeken. Vervolgens bezochten we de vallei der koninginnen. Hier gingen we het graf van Nefertari naar binnen (de tweede dure graf die wij in mogen). Wauw, echt geweldig. Alleen jammer dat we er maar 10 minuten in mochten en de bewaker ons de hele tijd achterna liep. Morgen ga ik hopelijk de andere drie graven die open zijn bezoeken. Daarna gingen we naar Deir el-Medina om daar ook graven te bezoeken, want dat hadden we daar nog niet gedaan. We zijn in het graf van Anherkha, het graf van Sennedjem, het graf van Pashedu en het graf van Amennakht (die ook nog overloopt in andere graven) geweest. In deze graven zaten veel scenes die ik al kende van boeken. Daarna was het weer tijd om naar het hotel te gaan. 'S avonds was er een feest met onder andere het Poolse team (die werken in Gebelein) en het Amerikaanse team (die werken in het graf van Paneshy). Het was erg gezellig.
Morgen is onze vrije dag in Luxor en ook de laatste, dus ik ga proberen zoveel mogelijk dingen te zien die ik nog niet gezien heb. De avonturen in Luxor gaan morgen verder. Tot dan!

1. Claudet:
    2 februari 2017
    Nog meer graven dus waarschijnlijk. Wat prachtig om de "boek" geschiedenis in het echt te zien en zoveel! Succes eb veel plezier morgen!
  2. Papa:
    2 februari 2017
    Fantastisch weer. Heel veel plezier morgen en ook heel veel succes met de "dure" graven. Tot morgen
  3. C. Hoffs:
    2 februari 2017
    Weer knap voor elkaar geniet van je vrije dag ogen wijd open om al dat moois goed in je op te nemen.
  4. Cas:
    3 februari 2017
    Nog veel plezier met de laatste Luxor avonturen.
  5. Ria clerc:
    3 februari 2017
    Ja die graven bezoeken is geweldig. Ons werdt verteld dat er bij somige graven maar honderd mensen naar binnen mogen ivm. met de bacterie die wij meenen.
    We zijn toen over de berg terug gegaan. Geweldig. Zeker dat je terug moet gaan
  6. Lies:
    4 februari 2017
    Je ziet weer een hoop...!!!!