Tanis. 16-01-2017

16 januari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag was onze eerste dag in de Delta. Om 08:00 verzamelden we bij het NVIC om de bus te pakken. Onder politie begeleiding reden we naar de Delta. We kwamen door verschillende Egyptische dorpjes, waar de lokale bevolking ons behoorlijk aanstaarden. Veel mensen zwaaiden vriendelijk naar ons en wij zwaaiden natuurlijk terug. Wegens een detour kwamen we na vier en een half uur aan in Tanis. Tanis was de hoofdstad van Egypte in de derde tussenperiode, in de 21ste en 22ste dynastie. De stad is opgebouwd uit veel 'geleende' stenen uit de Rammessidische tijd, die op hun beurt weer veel uit het Middenrijk hadden overgenomen. Waarom zou je zelf bouwstenen maken als ze er al liggen?
Tanis is nu een grote archeologische site waarvan eigenlijk alleen het tempelcomplex van Amon is opgegraven. Het was ontzettend gaaf om er rond te lopen en nog een aantal van de beelden, muren en poorten te zien staan. Ook liggen er een aantal koningsgraven in Tanis. Daarvan mochten we het graf van Pseunnes I bezoeken. Echt een ontzettend mooi graf. De politie begeleiding kon het eerst allemaal niet veel schelen, maar na een tijdje begonnen ook zij rond te snuffelen en fotos te maken. Ik denk niet dat zij ooit eerder iets Oud Egyptisch hadden gezien. Na Tanis reden we door naar Ismailia. Het was de bedoeling dat we daar het museum zouden bezoeken, die was gesticht om de objecten te houden die werden gevonden tijdens de bouw van het Suez kanaal, maar vanwege de detour hadden we hier geen tijd meer voor. We reden dus meteen door naar ons hotel, ook gelegen in Ismailia. We verbleven voor 1 nacht in hotel Mercure. Een super luxe hotel met uitzicht over een groot meer. Beste bed en douche in Egypte tot nu toe. Heel jammer dat we hier maar 1 nacht verbleven. De dag eindigde met een 'all you can eat' buffet in het hotel. Daarvoor betaalden wij voor Egyptische standaarden de ontzettende hoge prijs van 10 euro. Morgen vertrekken we alweer om 07:00 met de bus richting Alexandrie. We nemen daarvoor een route langs de kust van de Middelandse zee met een tussenstop in Rosetta. Tot morgen!

1. Claudet:
    17 januari 2017
    Wauw, te gek. Wat een indrukken. Kan niet wachten tot je verslag van Alexandrië en Rosetta. Toch een luxe meisje ;-). Veilig idee die politiebegeleiding of niet?
  2. C. Hoffs:
    Mooi verslag dat was weer genieten Gr. Oma Opa
  3. Papa:
    17 januari 2017
    Leuk verslag weer. Eindelijk de Rostta steen in het echt zien, genieten dus.
  4. Jose:
    17 januari 2017
    Ja zo wordt de kennis en de praktijk steeds meer gedeeld. Goed hoor en een lekker bed en ontbijtbuffet is ook wel eens lekker. Veel plezier, eieren morgen
  5. Lies:
    18 januari 2017
    Zeker weer een leuk verslag en we leren ook meteen iets, top
  6. Lies:
    18 januari 2017
    Fantastisch allemaal weer!
    Kun je het allemaal bijhouden met je fototoestel? Al veel pics geschoten? Veel plezier morgen in Alexandrie en hopelijk weer net zo'n lekker bedje als gister....
  7. Guda:
    21 januari 2017
    top verslag weer Nienke, Wat is dank je in de 'oude taal'?