Saqqara. 21-01-2017

21 januari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag was weer een drukke, maar geweldige dag. We gingen naar Saqqara. In Saqqara is veel te zien: het piramide complex van Djoser, piramide van Unas, piramide van Teti, Nieuwerijks graven, graven uit de eerste en tweede dynastie, koninklijke graven uit de tweede dynastie en meer. We hebben ook lang niet alles gezien. Om half 10 vertrokken we vanuit het NVIC met de bus. We begonnen onze trip door Saqqara bij het piramidecomplex van Djoser. Djoser heeft de eerste piramide ooit gebouwd. De piramide wordt op dit moment gerestaureerd, dus we konden er helaas niet helemaal omheen lopen. Daarna bezochten we de piramide van Unas. Hier werd een sitepresentatie gehouden door Nina. Van buiten is er niet veel over van de piramide, maar binnen is hij prachtig. In tegenstelling tot de piramide van Khufu is deze versierd. Ook zijn in de piramide van Unas de oudste piramideteksten te vinden. Het plafond van Unas is versierd als sterrenhemel. Op de muur naast de sarcofaag van Unas was er nog een verassing. Onder de decoratie op de muur zit het figuur van een koning uit de vijfde dynastie verstopt. Dit figuur is alleen te zien met een bepaalde lichtinval. De bewaker van de piramide was zo vriendelijk om voor ons het licht uit te doen, zodat iemand schuin met een zaklamp op de muur kon schijnen. En ja hoor, daar was het silhouet van de koning. Ontzettend gaaf! Na Unas liepen we naar de graven uit het Nieuwe Rijk. Dit zijn de graven die het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden heeft opgegraven. Over deze graven heb ik zoveel lessen gehad, dus het was super om ze een keer in het echt te zien. Helaas konden we maar twee van de vele graven daar bezoeken. Als eerste kwam het graf van Maya en Meryt. Wauw, wat een mooi graf. De reliefs waren allemaal geel ingekleurd, wat ik nog nooit had gezien. Het detail in het haar van Maya en Meryt was ook prachtig. Het tweede graf was van generaal en later koning Horemheb. Dit graf is echter gebouwd voor hem in zijn tijd als generaal. Zijn koningsgraf ligt in de vallei der koningen, die we later nog gaan bezoeken. Voor dit graf heb ik voor een tentamen nog de plattegrond moeten tekenen. In het graf waren de reliefs voornamelijk replica's. Een aantal originelen staan in Leiden. Vervolgens bezochten we de begraafplaats rond de piramide van Teti. De piramide van Teti zijn we niet in geweest, omdat de versiering sterk overeenkomt met die van Unas. Met zoveel te zien in Saqqara moet je keuzes maken. Wat we bij de piramide van Teti wel bezocht hebben is het graf van Mereruka. Het graf van Mereruka heeft de meeste kamers van alle Oude Rijks graven. Ook hier had je weer ontzettend veel mooie reliefs. Hij had onder andere veel scenes van de Egyptische natuur wat tot mijn favorieten behoort. Verder bezochten we in de begraafplaats twee graven die vorig jaar voor het eerst geopend zijn. Het graf van Ankhmahor en Neferseshemta. In het graf van Ankhmahor is een bekende scene waarvan lang werd gedacht dat het een besnijdenis was, maar men denkt nu dat het ook het scheren van schaamhaar kan afbeelden. Sommige mensen nemen aparte dingen mee in het graf. Zie de foto en beslis zelf :). Daarna bezochten we het Serapeum van Saqqara (we zijn al in die van Alexandrie geweest en er is er nog een in Canopus). Hier hield Maarten zijn sitepresentatie. Het Serapeum bestaat onder andere uit een stel ondergrondse gangen met daarin uithollingen waar de enorme sarcofagen in stonden waar de heilige Apis stieren in werden begraven. Als laatste bezochten we het Bubastion. Een heiligdom gewijd aan Bastet (de godin met het kattenhoofd). Onder de grond zijn catacomben waar gemumificeerde katten als verering werden begraven. Letterlijk CATacomben. Dit grapje is gemaakt door Marleen en kan ik dus helaas niet voor mijzelf claimen. De catacomben mochten we helaas niet in. Echter we hebben er wel weer twee graven bezocht. Het graf van Neferwymesh. En als laatste het graf van Maya, de vroedvrouw van Tutankhamun. Er is relief waarop Maya is afgebeeld met de kleine Tutankhamun op schoot. Veel gezien dus. Morgen wordt het weer huiswerkdag. Tot dan!

1. C. Hoffs:
    21 januari 2017
    We zijn er goed voor gaan zitten wat een verslag ga zo door, dank.
  2. Klaaa:
    21 januari 2017
    Mooie verhalen Nienke, dank voor de geschiedenisles.
  3. Claudet:
    21 januari 2017
    Wat een indrukken. Prachtig, eindelijk al het geleerde in de praktijk zien, vooral op deze voor jullie zo belangrijke plek. Erg indrukwekkend, wat een mooie afbeeldingen! Xxx
  4. Jose:
    21 januari 2017
    Wat een mooi verslag weer en wat een enthousiasme, kan me voorstellen dat jullie volop genieten. Mooie foto's ook.
  5. Papa:
    21 januari 2017
    Wauw, Super, Geweldig. Mooi verslag en fantastische foto's, het is bijna of ik er zelf bij ben. Wat een toevalstreffer met het lieveheersbeestje.
  6. Guda:
    22 januari 2017
    Dank weer Nienke, fantastisch !