Mummies! 20-01-2017

20 januari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag hadden we weer vrij, want het is vrijdag. We hebben de dag doorgebracht in het Egyptian museum. De derde keer al dat ik het museum bezocht heb. Ik moest namelijk de museumopdracht afmaken. Wat gelukt is. Aangezien we er toch waren besloten we ditmaal ook de koninklijke mummies te bezoeken. Voor dit gedeelte van het museum moet je een apart kaartje kopen en daarom waren we er nog niet aan toe gekomen. Ontzettend gaaf om de beroemde mummies een keer in het echt te zien. Er waren meer mummies dan ik verwacht had. De volgende farao's lagen er: Ramses II, Merenptah, Thuthmosis I? (de mummie is niet met zekerheid geïdentificeerd), Thuthmosis II, Thuthmosis III, Thuthmosis IV, Seti I, Seqenenre Taa II, Amenhotep I (en zijn vrouw Ahmose Meritamun), Amenhotep II, Hatshepsut (vrij recent met enige zekerheid geïdentificeerd, maar nog steeds niet 100%), Ramses III, Ramses IV, Ramses V, Ramses IX en het skelet van Achnaton.
Andere interessante mummies waren: koningin Tiye, De mummie van de moeder van Toetanchamon (identiteit verder onbekend) en Pinudjem II (hogepriester van Amon). Verder lag er nog een prins en 5 koninginnen, waarvan een met haar baviaan was begraven. Ontzettend veel gezien dus. Nu thuis weer even wat huiswerk maken en weer een avondje vrij. Morgen bezoeken we Saqqara! Tot dan!

1. C. Hoffs:
    20 januari 2017
    Gaaf omdat ellemaal weer te lezen zo te merken komen jullie tijd te kort.
  2. Claudet:
    20 januari 2017
    Wat fantastisch. Lekker he dat je zo vaak naar dat museum kan. Leuk om morgen Saqqara te bezoeken, zeker voor jullie als Leidse studenten. xxx
  3. Ria clerc:
    20 januari 2017
    Wat gaaf. Wij zijn toen niet bij de mummies geweest waren weer eens van die zuinige hollanders. Je heb vast al het masker van thoet gezien dat vond ik zo mooi. Hopelijk is het niet erg beschadigd. Groetjes
  4. Klaaa:
    20 januari 2017
    Gaaf om het allemaal te lezen Nienke. Volgens mij doe je heel veel nieuwe kennis en kennissen op daar. Geniet er van.
  5. Papa:
    20 januari 2017
    Wat een leuke vrije dag, gaaf om al die gemummificeerde beroemdheden te ontmoeten.
  6. Jose:
    20 januari 2017
    Het houdt niet op he al dat moois. Gelukkig is er nog veel meer en heb jij ook nog even de tijd. Ik kan me voorstellen dat je af en toe niet weet waar je naar moet kijken. De foto's zijn goed om het hier ook te volgen.
  7. Guda:
    21 januari 2017
    Wauw....en...nog van mummies gedroomd?