Op bezoek bij de Fransen. 12-01-2017

12 januari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag begon de dag met een ritje naar Garden City in Cairo, waar het IFAO (het franse instituut) ligt. Van alle instituten die ik tot nu toe in Cairo heb gezien (Amerikaanse, Zwitserse, Duitse en Franse) is dit toch wel de mooiste. Het IFAO is geplaatst in het voornamelige paleis van een prinses. Met zo'n 90.000 boeken is het de grootste bibliotheek over de Egyptologie in de wereld. Naast het organiseren van zo'n 31 opgravingen dit jaar, functioneert het instituut ook als een drukkerij. In 1907 hebben ze een drukmachine uitgevonden die hierogliefen kon drukken. De eerste in de wereld. De oude drukmachines staan allemaal nog opgeslagen in een klein museum in het IFAO. We hebben ook de werkende drukkerij bezocht. Vooraan het instituut hebben ze een boekenwinkel waar de boeken op dit moment 80% kortingen hadden. Iets wat je niet tegen Egyptologen moet zeggen. Ja, ik heb ook twee boeken gekocht. Verder lieten ze tijdens de tour in de bieb een van de originele 'Description de l'Egypt' zien! In de archieven ligt het vol met ostraca en papyri. Ook lagen daar de dagboeken van Bruyére, die een van de belangrijke Egyptologen was voor mijn bachelorscriptie. Het IFAO bezit drie laboratoria waar ze onder andere de C14 datering kunnen uitvoeren en objecten kunnen conserveren. Als laatste bezit het IFAO appartementen voor de onderzoekers die hier voor een aantal maanden mogen werken. Deze onderzoekers hebben elke dag 24 uur lang toegang tot de bibliotheek. Het enige nadeel van het IFAO is dat het ver van ons appartement en het NVIC ligt, maar daarvoor heb ik gelukkig de Duitsers nog. Na een uitgebreidde lunch in de tuin van het IFAO (Ze hadden een nieuwjaars feestje waarvoor wij uitgenodigd werden) keerden we terug naar het NVIC. Hier kregen we uitleg over de Gizeh trip van aankomende zaterdag. Voor de uitleg werd over skype nog gebeld met een professor van Harvard, Peter der Manuelian. In de avond was er weer een lezing. Ditmaal in het NVIC. De lezing werd gehouden door Salima Ikram, een bekende egyptoloog. Zij kon ontzettend leuk vertellen en het onderwerp was interessant. Morgen is onze 'vrije' dag, aangezien alles op vrijdag dicht is. Er ligt genoeg huiswerk op me te wachten. Tot dan!

1. Claudet:
    12 januari 2017
    Dat zal inderdaad prachtig zijn al die boeken over jullie vakgebied. Leuk om de dagboeken van Bruyére te zien. Wat heb je je ingehouden zeg, maar 2 boeken! Geniet en werkse van/op je vrije dag.
  2. Papa:
    12 januari 2017
    Maar 2 boeken :-) en wat een mooie drukpers. Sterkte met je huiswerk morgen.
  3. Guda:
    13 januari 2017
    Hoi Nienke, wat fantastisch om je zo te volgen. Las vanmorgen in een column van Tommy Wieringa over de Ka-ziel. Lekker met je mams daarover zitten praten met het grote Egypteboek erbij. En jij ziet nu alles in het echt, zei ze trots! Geweldig! Succes met je huiswerk!
    Groetjes ! Guda