Meidoem en Lahun/Kahun. 23-01-2017

23 januari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag vertrokken we om 7 uur 's ochtends met de bus richting de Fayoem, een grote oase in Egypte. Onze eerste stop was Meidoem. Hier bezochten we de pyramide van Snefroe. We gingen de piramide ook binnen. Na een steile klim naar beneden en vervolgens een ladder weer omhoog kwamen we in de grafkamer terecht. Er was verder niet veel te zien, behalve een aantal vleermuizen die aan het plafond hingen. Naast de piramide staat een enorm graf van wie de eigenaar onbekend is. Ook hier gingen we naar binnen. Dat kon echter niet via de hoofdingang, maar moest door een grafroverstunnel, ook gemaakt in de oudheid. Grafroverstunnels zijn echter nooit groot, want grafrovers hebben geen tijd om uitgebreidde tunnels te bouwen. Dit betekende dus op handen en knieën door de stoffige tunnel kruipen en later zelfs alleen nog op je buik. Uiteindelijk kwamen we uit in een grafkamer. De sarcofaag was nog aanwezig, er liep nog een schacht die waarschijnlijk leidt naar de echte ingang en ook hier hadden vleermuizen hun onderkomen gemaakt. Alweer een Indiana Jones ervaring. Na deze bijzondere ervaring liepen we verder de woestijn in richting de graven van Nefermaat en Itet. In het graf van Itet is een bekend relief gevonden, genaamd 'de ganzen van Meidoem'. Dit relief staat tegenwoordig in het Cairo museum en heb ik dus al gezien. Daarna trokken we met de bus richting Lahun. Ook wel eens Kahun genoemd, omdat de archeoloog die Lahun heeft opgegraven, Flinders Petrie, de lokale bevolking verkeerd verstond. Lahun is gelegen aan het begin van de Fayoem oase. Ook in Lahun staat een pyramide. De pyramide van Sesostris II, uit de 12de dynastie. Deze pyramide kun je helaas niet in, dus we hebben er een rondje omheen gelopen. Het was trouwens op dat moment tussen de 25-30 graden in de woestijn. Ik geloof dat er in Nederland nog steeds ijs op de sloten ligt. Verder bezochten we nog de valleitempel van Sesostris II en het werkersdorp behorend bij de pyramide. Behalve een berg aan potscherven, botten van een later aangelegde begraafplaats en een paar kleine stukjes muur die nog staan is er niet veel over van het dorp. Na Lahun gingen we terug naar Cairo. 'S avonds was er nog een lezing in het Italiaanse archeologische instituut over de archeologische site Antinoupolis gegeven door Rosario Pintaudi. De man was helaas af en toe slecht te verstaan. Morgen is het tijd om mijn verjaardag te vieren samen met Guy die vandaag jarig was. Aangezien ons is aangeraden om op de 25ste ons huis niet te verlaten, is morgen een betere dag om het te vieren. Viva la revolucion! Tot morgen!

1. Eva:
    Zo die tunnels klinken echt benauwt! Dapper hoor dat je daar door bent gegaan!

Veel plezier morgen met je oudjaarsdag! (waarom mag je op je verjaardag niet naar buiten?)
  2. Eva:
  3. Eva:
  4. Claudet:
    23 januari 2017
    Spannende verhalen weer en prachtige foto's. Lekker warm! Veel plezier morgen! Xxx
  5. Papa:
    23 januari 2017
    Wat een belevenis weer, fantastisch en wederom leuke foto's. Voor morgen alvast een fijne verjaardag. Ook heb ik een site gevonden met vogels van Egypte, er valt nog een hoop te zien.
  6. Claudet:
    23 januari 2017
    Top foto die pyramide van Snefroe met die zon erboven
  7. Ria clerc:
    23 januari 2017
    Top om dit terug te zien. Fijn dat je zo geniet.
    En voor morgen een fijne verjaardag.
    Groetjes uit een koud holland.
    Maar wij zijn vrijdag weg. We gaan naar portugal dus een beetje warmte
  8. C. Hoffs:
    23 januari 2017
    Mooi dat je na al je studie het in het echt allemaal kan bekijken,morgen een gezellige dag geniet er van.
  9. C. Hoffs:
    23 januari 2017
    Mooi dat je na jaren studie dit allemaal echt gaat zien weer een mooi verslag, gezellige dag morgen.
  10. Lies:
    24 januari 2017
    Getsie.... die tunnel! Je moet er wat voor over hebben ;-)
    Mooie foto's Nienke en weer zo'n gaaf reisverslag. Al die namen.... het duizelt mij al, kun jij dat een beetje verwerken allemaal? Zoooveel al gezien, druk schema... super hoor.
    Veel plezier op je verjaardag morgen; 23 kaarsjes uitblazen!
  11. Guda:
    25 januari 2017
    Hoi Nienke, ik lees nu je prachtige verhaal. En nu is het de 25ste...dus van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag! Groetjes van ons, Jan en Guda