Koptisch Cairo. 18-02-2017

18 februari 2017 - Cairo, Egypte

Vandaag hebben we Fustat bezocht. Het Koptische gedeelte van Cairo. Een erg mooi gedeelte van de stad. We begonnen onze avonturen daar in het Koptisch museum. Een klein museum met een leuke collectie. Vooral het gebouw waar de collectie in stond was erg mooi. Vlak naast het Koptisch museum staat de hangende kerk. Als je in de kerk door de gaten in de vloer kijkt snap je waar de naam vandaan komt. Vervolgens bezochten we de kerk van St. George. Erg mooi van binnen. Daarna gingen we een steegje door en kwamen we uit in het oude gedeelte van Cairo. Hier bezochten we het nonnenklooster van St. George, de 'Cavern church' en de Ben Ezra synagoog. Deze synagoog is de oudste synagoog in Cairo, gebouwd in de 9de eeuw na Christus. Volgens legende zou de synagoog gebouwd zijn op de plaats waar Mozes zou zijn gevonden of op de plaats waar de tempel van Jeremiah zou hebben gestaan. Na een lunch bestaande uit ontzettend lekkere Falafel hebben we een soek bezocht. Hoewel de meeste winkels dicht waren heb ik toch weer wat souvenirs gevonden. Verder hebben we nog de moskee van Amr ibn al-As bezocht. De eerste moskee die ooit is gebouwd in Egypte. Ik was helaas mijn sjaal vergeten, dus om binnen te komen moest ik een verschrikkelijk groen pakje aan. Volgens velen zag ik eruit als een marsmannetje. Er zijn foto's van. Jullie krijgen ze niet te zien. De moskee was gelukkig zeker het bezoeken waard. Als laatste bezochten we NMEC (National Museum of Egyptian Civilization) wat net weer geopend is. Er was nog maar een zaal open, maar daar stond een leuke collectie. Het museum wordt verbouwd omdat hier een deel van het Egyptian museum naar toe zal verhuizen. Naar dit museum zul je vanaf 2020 heen moeten om de koninklijke mummies te bekijken. Ook in het winkeltje van het museum ben ik weer geslaagd voor souvenirs. Ik heb er echt te veel nu. Morgen wordt het weer een dagje in de bieb. Tot dan!

1. Klaaa:
    19 februari 2017
    Mooi verhaal weer Nienke. De foto's zijn vast wel een keer te vinden via wiki-laks of zo.moet je al een extra koffer kopen voor je souvenirs en boeken?
  2. C. Hoffs:
    19 februari 2017
    Zo zijn we weer op de hoogte van kerken en museum bezoek tot morgen.
  3. Papa:
    19 februari 2017
    Wederom een hoop gezien en beleeft, fantastisch. Enheee we hebben maar 2 kastjes voor je gekocht hoor, geen nieuw onderkomen :-)
  4. Claudet:
    19 februari 2017
    Gelukkig dat je alles opschrijft, tjonge, jonge wat hebben jullie weer veel gezien. Je had zeker nog niets om mee terug te nemen;-). #gelukkighebjenieuwekasten.
  5. Lies:
    Super veel weer gezien
  6. Jose:
    19 februari 2017
    Maar goed dat je een dagje bibliotheek hebt, beter voor de ruimte in de koffer
  7. Ria clerc:
    20 februari 2017
    Mooi hoor
  8. Lies:
    22 februari 2017
    hihi, koffer extra mee naar huis..
    Wat beleef jij toch veel!