Gizeh. 14-01-2017

14 januari 2017 - Cairo, Egypte

Piramides!!!!!!!!
Beste dag van de reis tot nu toe!
Om 9 uur verzamelden we bij het NVIC om vervolgens met de bus naar Gizeh te trekken, dat buiten de stad ligt. Rijdend door de sloppenwijken van Cairo zagen we de grote piramide van Khufu aan de horizon verschijnen. We hebben de gehele dag (zo'n 7 uur lang) vervolgens op het Gizeh plateau doorgebracht. In de ochtend bleef de groep bij elkaar. We kregen een tour door de westelijke en oostelijke begraafplaatsen op het Gizeh plateau. Tijdens deze tour bezochten we eerst één van de koninginnen piramides (voor welke koninginnen ze bedoeld waren is helaas niet bekend). Het was een behoorlijke klim naar beneden door een smalle gang. Ik heb me nog nooit zo als Indiana Jones gevoeld als toen. Uiteindelijk stonden alle 17 egyptologen van de groep in de lege grafkamer en klommen we weer omhoog. Het ging meer om de ervaring, dan om de bezichtiging :p. Verder bezochten we tijdens de tour de schacht naar de grafkamer van Hetepheres (Moeder van Khufu), de mastaba van Kha, de mastaba van Idu, de mastaba van Meres Ankh III, de mastaba van Ankhhaf, de mastaba van Neferbauptah, mastaba van Iymery en als laatste de mastaba van Hemiunu. Het was geweldig om eindelijk eens in een echt Oud-Egyptisch graf te staan. Wat mij het meest opviel aan deze graven is dat de kleuren op de reliëfs op veel plekken nog zo mooi bewaard waren gebleven.
Aan het einde van de tour kregen we nog de opdracht om van de oude foto's gemaakt door George Reisner, die een groot deel van Gizeh heeft opgegraven, nieuwe versies te maken. Voor mijn foto moest ik de achterkant van de Sphinx hebben. Aangezien ik de Sphinx nog helemaal niet gezien had tijdens de tour was dat geen straf. Toen de opdracht voltooid was werd het eindelijk tijd om een van de piramides eens van binnen te bekijken. Alleen de grote piramide van Khufu was open. De piramides van Khafre en Mykerinos waren gesloten, maar ik heb de buitenkant wel van dichtbij gezien. Eenmaal aangekomen bij de piramide van Khufu leek het noodlot even toe te slaan. De bewaker bij de ingang wilde onze monumentenkaart (waarmee wij het recht moeten hebben om alle monumenten gratis in te gaan) niet aannemen. Volgens hem moesten we gewoon een kaartje halen (van 200 pond), maar aangezien de piramide bijna ging sluiten (om 4 uur kennelijk) konden we dat niet meer halen en mochten we er niet in. De bewaker zag echter dat we duidelijk teleurgesteld waren en nadat we 5 minuten boos bij de ingang stonden liet hij ons er toch in, zolang wij hem maar een fooi gaven als we klaar waren. il-hamdu lillah voor omkoopbare mensen. Niemand houdt mij uit een piramide! Het was weer een behoorlijke klim naar de grafkamer, maar het was het zeker waard. Boven in de grafkamer aangekomen bood de bewaker foto's van ons te maken met de sarcofaag van Khufu voor een fooi. Je mag eigenlijk geen foto's maken in de piramide. il-hamdu lillah voor omkoopbare mensen. Nadat we de piramide uitkwamen betaalden wij de vriendelijke bewaker zijn fooi (10 pond). Het was tijd om het Gizeh plateau te verlaten.
Wat me verder opviel aan ons bezoek aan Gizeh is dat we niet ontzettend veel werden lastig gevallen door verkopers. Er was een moment dat een verkoper van hoofddoeken me niet met rust liet en ik werd een keer achterna gezeten door een vent op een kameel die per se wilde dat we met zijn kamelen een ritje maakten, maar daar bleef het bij. Als ik de verhalen mag geloven van mensen die eerder Gizeh hebben bezocht is het veel erger geweest.
De dag was slopend, maar het was een super ervaring. Morgen brengen we de dag weer rustig door in een klaslokaal. Echter overmorgen trekken we naar de Delta voor drie dagen, dus het blijft niet lang rustig.

1. Claudet:
    Gaaaaaaaf!xxx
  2. Claudet:
    Wat een ervaring.
  3. Eva:
    14 januari 2017
    Wat een top dag was dat voor je!!!
  4. Papa:
    14 januari 2017
    WAUW..... Wat moet dit mooi geweest zijn voor je om ze nu eindelijk in het echt te zien. Je glimlach zegt meer dan genoeg.
  5. C. Hoffs:
    14 januari 2017
    Dit is klasse met mooie foto's en een duddelijk verslag zo genieten wij ook .
  6. Mariëtte:
    15 januari 2017
    Top!! Wat een geweldige ervaring moet het voor je zijn geweest om dit alles eindelijk in het echt te zien!